Örter som värmer insidan

Karaktär: Örter som hjälper värma insidan är mestadels kryddiga, varma, aromatiska och torra i sin natur. De agerar mest genom att värma centrum (mjälten och magsäcken) samt njurarna.

Funktion: Dessa örters funktion är att värma insidan – kroppens yang och driva ut kyla. De behandlar både inre kyla på grund av yang-brist (underskott), som skapar inre kyla eller invasion av patogen kyla utifrån (överskott). Här är några exempel:

• För att värma centrum och lindra buksmärta och ont i magen vid kyla i mjälten-magsäcken: Symptom inkluderar: buksmärta, kräkningar, ett blekt ansikte, diarré, lite törst och föredrar varma drycker, en blek tunga som kan ha en vit beläggning.
  • För att värma njurens yang: Symptom inkluderar kalla händer och fötter, avsky till kyla, klar och riklig urinering, svag ländrygg och svaga ben, en blek tunga med vit beläggning.
  • För att värma meridianerna och lindra kyla bi (värk) syndrom: Värk i armar och ben, kalla händer och fötter, muskelspasmer och stlhet.
  • Rädda yang från kollaps: Iskalla armar och ben, avsky till kyla, frossa, diarré, riklig kallsvettning.
  • Värma leverns meridian och sprida leverns qi vid kyla: Kraftig smärta i nedre delen av buken.

Cinnamomi cassia, Cortex (Rou Gui)

Kvalitet: Kryddig, söt, het, aromatisk.

Meridianer: Njurarna, mjälten, levern, hjärtat

Funktioner

• Värmer njurarna och stärker yang: Kalla armar och ben, svag och kll ländrygg, urininkontinens. Pipande/rosslande ljud vid lunga- och njure yangbrist.
  • Stärker mjältens och njurens yang: Kalla armar och ben, buksmärta, diarré med osmält mat.
  • Värmer och öppnar meridianerna och blodkärlen: Utebliven menstruation, mensvärk. Kall och ömmande ländrygg. Reumatisk värk.
  • Returnerar elden till sin källa (flytande yang med falsk hetta och sann kyla – hetta ovan och kyla under): Pipande/rosslande ljud, kraftiga svettningar, ansiktsrodnad, kalla ben och fötter.

Zingiberis officinalis, Rhizoma (Gan Jiang) / Torkad ingefära

Kvalitet: Kryddig, varm, aromatisk.

Meridianer: Mjälten, magsäcken, lungorna, hjärtat.

Funktioner

• Värmer centrum, skingrar kyla och stoppar diarré: Epigastrisk- eller buksmärta och kyla, luktfri lös avföring. Diarre med osmält mat, kalla armar och ben vid yang-brist.
  • Värmer lungorna och omvandlar slem: Hosta, tunn vattning slemupphostning.
  • Återskapar yang-energi: Kalla armar och ben, spontan svettning.

Alpinia officinalis, Rhizoma (Gao Liang Jiang)

Kvalitet: Kryddig, varm, aromatisk.

Meridianer: Mjälten, magsäcken.

Funktioner

• Värmer centrum, skingrar kyla och lindrar värk: Epigastrisk- eller buksmärta och kyla, lös avföring. Hicka, uppkastning av klara vätskor.

Zanthoxyli nungeani, Pericarpium (Chuan Jiao)

Kvalitet: Kryddig, het, aromatisk

Meridianer: Mjälten, magsäcken, njurarna.

Funktioner

• Värmer centrum, skingrar kyla och lindrar värk: Epigastrisk- eller buksmärta och kyla, kräkningar. Lös avföring.
  • Rensar ut parasiter: Buksmärta från parasiter.

Evodia rutaecarpa, Fructus (Wu Zhu Yu)

Kvalitet: Kryddig, bitter, aromatisk

Meridianer: Levern, njurarna, mjälten, magsäcken

Funktioner

• Värmer centrum, skingrar kyla och lindrar värk: Epigastrisk- eller buksmärta och kyla, kräkningar, sura uppstötningar. Kronisk diarré, morgondiarré.
  • Skingrar stagnation av leverns qi, värmer leverns meridian och sänker rebellisk qi: Buksmärta vid kyla, huvudvärk, värk under revbenen, sura uppstötningar, illamående.
  • Torkar upp fukt och stoppar diarré: Vätskeansamling i benen, buksmärta.

Foeniculi vulgaris, Fructus (Xiao Hui Xiang) / Fänkol

Kvalitet: Kryddig, varm, aromatisk

Meridianer: Levern, njurarna, mjälten, magsäcken.

Funktioner

• Värmer centrum, harmoniserar magen och lindrar värk: Epigastrisk- eller buksmärta, utspänd buk, aptitlöshet, kräkningar.
  • Sprider leverns qi och värmer lever meridianen: Buksmärta, svullnader.

Print Friendly